יום רביעי, 3 במרץ 2010

הכרונומטר הימי




בפרק הקודם ציינתי ההבדל בין ניווט ביבשה לבין ניווט בים, כמו כן ציינתי כי במשך השנים, החל מן המלח הראשון ועד היום, התפתחו שיטות שונות ומכשירים שונים במטרה לאפשר ניווט בטוח ומדוייק בים.



בהתחקותנו אחר שיטות הניווט ומכשירי הניווט ניתן לראות בברור כי תהליך התפתחותם של כל מכשירי הניווט היה תהליך אבוציונאלי. מן המכשיר הפרימטיבי והפשוט ביותר דרך מכשיר קצת יותר משוכלל ועד למכשיר אלקטרוני מתוחכם ומסובך. רק מכשיר אחד דילג על כל שלבי האבולוציה ונוצר כתוצאה מהחלטה מנהלית.

פרק זה מוקדש לאותו מכשיר - הכרונומטר הימי

מהו הכרונומטר הימי? הכורנומטר הימי הינו מכשיר למדידת זמן, בקיצור, שעון. שעון מדוייק ביותר, עמיד בפני תלאות מזג האוויר, הטלטולים, החבטות, שינויי הטמפרטורה, הלחות, היובש וכל צרה אחרת היכולה לשבש את פעולתו.

עכשיו באופן טבעי נשאלת השאלה מה למכשיר זה ולניווט בים?

התקופה - תחילת המאה השמונה עשר.

קלומבוס כבר גילה את אמריקה. מגאלן הקיף את העולם. וסקו דה גמא וברתולומיו דיאז כבר מצאו את הדרך להודו מסביב לאפריקה. הים התיכון, האוקינוס האטלנטי, האוקינוס השקט ושאר הימים והאוקינוסים הפכו למוכרים ונגישים. מדינות אירופה בתנופת כיבושים, הקמת קולוניות ומלחמות שליטה בינן לבין עצמן. אנגליה הופכת למעצמת על המנסה להשתלט על כל מה שרק אפשר.
הצי האנגלי גדל ומתחזק ומשמש כהיד הארוכה של אנגליה ואמור להגיע לכל מקום בו נדרש כח אנגלי במהירות וביעילות. האם באמת יכול הצי לעמוד במשימה זו? האם באמת יכולה אוניה בריטית (או כל אוניה אחרת) לצאת למסע ארוך בים בידיעה שתגיעה למחוז חפצה? התשובה הינה לא.
למרות ההתפתחות הרבה, הן במדע הכללי והן במדעי הים השונים, עדין לא נמצאה תשובה לשאלה מרכזית אחת.
תשובה לשאלה איך למצוא את המיקום המדוייק של כלי השיט בכל רגע נתון.
האם יתכן כי שעון הינו התשובה לשאלה כה גורלית?
התשובה היא - כן.

מן הפרקים הקודמים, וגם מחיי היום יום שלנו, אנו יודעים כי בים אין ציוני דרך, וגם אין אבנים לבנבנות, (פשוט לא עמדתי בפיתוי לכתוב מילים אלו) אין שילוט ומראי כיוון, בקיצור נאדה.
בכל אופן, כיצד ניתן למצוא מיקום כלי השיט בים? פשוט מאד מוצאים את קו הרוחב עליו אנו נמצאים, את קו האורך עליו אנו נמצאים ומקום המפגש של שני הקווים הינו מיקומנו המדוייק. פשוט לא?

קווי גובה הינם מעגלים דימיונים המקבילים לקו המשווה ומתרחקים ממנו לכיוון הקטבים. קוו המשווה הינו המעגל הגדול ביותר וכל מעגל צפונה או דרומה ממנו קטן ממנו. המעגל המרוחק ביותר מקוו המשווה שווה לנקודה והוא נמצא בקטבים. קוו המשווה מצויין כ קוו ה 0 מעלות וקוו הרוחב בקוטב הצפוני מצויין כ 90+ מעלות . קוו הרוחב בקוטב הדרומי מצויין כ 90- מעלות .

האמת שלמצוא את קו הרוחב היה די פשוט. במשך מאות שנים נווטים מדדו את הזווית בין השמש והאופק בצהרי היום ומן התוצאה ידעו מה מרחקם מקו המשווה, או במדוייק יותר, על איזה קו גובה הם נמצאים.
או בשעות הלילה (בחצי הכדור הצפוני) נמדדה הזווית בין כוכב הצפון ובין האופק ומן התוצאה ניתן היה לדעת מהו קו הרוחב. (הסבר יותר מפורט ינתן מאוחר יותר)

קווי האורך הינם מעגלים השווים בקוטרם העוברים דרך הקטבים וניצבים לקווי הגובה. קווי האורך נמדדים בכיוון מזרח - מערב או מערב - מזרח.

בפינה העליונה השמאלית מופיעה תמונה של העולם עם קווי האורך והרוחב.

(מיקום התמונה היה צריך להיות כאן, אבל לא הצלחתי לגרור אותה לפה. אני מקווה שבעתיד יכולות העריכה שלי ישתפרו.)

מציאת קו האורך היה סיפור שונה לחלוטין. למעשה לא הייתה שום אפשרות מעשית למצוא באופן מדוייק את קו האורך. מדענים, אסטרונומים, נווטים, שרלטנים, קוסמים, כולם ניסו למצוא את קוו האורך וללא הצלחה.









































































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה