יום רביעי, 17 במרץ 2010

H-2 הכרונומטר הימי השני של ג'ון הריסון

H-2 - הכרונומטר הימי השני של הריסון






H-2 נבנה ע"י הריסון במשך השנים 1737-1739 . בעיקרון H-2 היה זהה ל H-1 למעט מספר שינויים.
H-2 היה יותר קומפקטי מ H-1 והכיל יותר חלקי ברונזה וכתוצאה מכך משקלו היה גבוה יותר. לצורך שיפור הדיוק במדידת הזמן פיתח הריסון תת מערכת חדשה גרמה לשעון להיות מדוייק יותר מקודמו.
בינואר 1741 הריסון כותב לועדת קו האורך כי בניית השעון הסתיימה, השעון נוסה ע"י בתנאי חום וקור קיצוניים, טילטולים וכל מיני עינויים נוספים והשעון עמד בהם בהצלחה. למרות כל זאת הוא אין שבע רצון, ולכן הוא עובד כבר על גירסה חדשה שתהיה טובה יותר משתי הגירסאות המוקדמות. הוא מבקש מימון לצורך הפרוייקט.
למרות שעל פניו נראה H-2 כמוצלח יותר מH-1 , מדוייק יותרת קומפקטי יותר וכנראה גם עמיד יותר, לא נוסה H-2 מעולם בים ולמעשה נשאר בביתו של ג'ון הריסון יחד עם H-1 עד 1766 . כנראה שH-2 לא נוסה בים היות אנגליה הייתה באותה תקופה במלחמה עם ספרד וכמובן הייתה אפשרות שאוניה ספרדית תצליח להשתלט על האוניה הבריטית הנושאת את H-2 והשעון ילקח כשלל, סיוט לא קטן לאדמירליות הבריטית.

הריסון, עתה תושב לונדון, כבר אינו הנגר האלמוני מירוקשייר, אלא חבר נכבד בקהילת בוני השעונים ויש להניח כי רוב האסטרונומים והמדענים מכרים אותו או באופן אישי או לפחות את עבודתו, מבקש מימון נוסף עבור השעון השלישי אותו הוא רוצה לבנות ומקבל.


























אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה