יום שישי, 5 במרץ 2010

שיטת הניווט DR ואסון איי ססלי



בפרק זה נעקוב אחר מסעו של צי בריטי מן הים התיכון לאנגליה ומהיו תוצאות המסע.

בקיץ של שנת 1707 לאחר קרבות ימיים והפצצות של העיר הצרפתית טולון (TOULON ), מקבל מפקד צי בריטי של 21 כלי שייט - סר אדמירל קלודסלי שובל CLOUDESLEY SHOVELL , (אני מקווה שלא שיבשתי יותר מדי את שמו בתרגום לעברית), הוראה לחזור לפורטסמות אנגליה. אדמירל שובל, קצין ים מעורך ביותר, בעל נסיון ימי וקרבי עשיר ביתר, יש הסטוריונים המשווים אותו לאדמיראל נלסון, אוסף את ציו ומתחיל את המסע חזרה הביתה.


לצערי אין לי מידע על המסע עד מיצרי ג'יברלטר וגם אין לי מידע מה היה מסלולו המתוכנן מהג'יברלטר לפורטסמות.

בהנחה שאדמיראל שובל לא היה מעוניין להפליג קרוב מדי לחופי צרפת והיה מעונין להגיע מהר ככל האפשר לאנגליה שרטטי את המסלול המופיע במפה.

נקודת ההתחלה היתה ברורה ומדוייקת, מיצר ג'יברלטר. יש להניח כי הנקודה הבאה במסלול היתה בכיוון מערב ובמרחק של כ 320 מייל ימים מנקודה A וההפלגה ארכה 5 ימיים. בנקודה B פנה כנראה האדמיראל צפונה והפליג במשך כאחד עשר ימים, במזג אוויר גרוע וסוער עד לנקודה C מרחק של כ 630 מייל. מנקודה C תכנן האדמיראל להפליג בכיוון צפון מזרח למרחק של כ400 מייל ולכנס לתעלה האנגלית.

לאחר כמה ימי הפלגה, במזג אוויר סוער, שמים בלתי נראים, ערפל כבד וכנראה תחושות בטן אשר גרמו לספק לגבי מיקום הצי, החליט האדמיראל לכנס את נווטי אוניות ולשמוע דעתם לגבי מיקום הצי. כל הנווטים, למעט אחד, היו בדעה כי הצי נמצא מערבית לאי אושאנט USHANT , בערך בכניסה לתעלה הבריטית. (קצת לפני נקודה D בשרטוט המסלול על המפה)

לא ברור מדוע נווטים מנוסים אשר נכנסו ויצאו מן התעלה הבריטית לא מעט פעמים לא הצליחו לחשב את מיקום הצי. האמת לא תוודא לעולם.

למעשה הצי סטה מערבה מן המסלול המתוכנן ובמקום להפליג בכיוון המתוכנן, צפון מזרח, הצי הפליג צפונה לתוך הסלעים של האי ססלי ISLES OF SCILLY . בלילה של ה22 באוקטובר 1707 , כתוצאה משגיאות בניווט התרחש אחד האסונות הימים הגדולים ביותר בהיסטוריה. ארבע אוניות מלחמה פגעו בסלעים והאוניות על צוותיהם טבעו. מספר הניספים באסון נאמד בין 1400 איש ל2000 איש. אדמיראל שובל ושני בניו החורגים ניספו גם הם.

אסון מחריד זה חיזק והעצים את הידיעה כי שיטת הניווט הקיימת לעולם לא תהיה מספיק בטוחה ויעילה ללא היכולת למצוא באופן מדוייק את קו האורך וכך לאשש במדוייק את מיקום כלי השייט.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה